Vuurwerk

Vuurwerkmaandag 28 december 2009 19:46

De kerstdagen zijn inmiddels voorbij, dit jaar zelfs een officiële witte kerst. Dus een kerst wat veel mensen graag zien, hoewel zeldzaam dat dit plaats vindt. Wel een kerst zoals het voor veel mensen hoort. Nu dient zich dan ook het volgende feest al aan: de jaarwisseling! Met veel geknal worden de boze geesten verjaagd. Vuurwerk is voor veel mensen dan ook een leuke Nieuwjaarstraditie. Helaas ontstaat er veel vervuiling bij het afsteken ervan. Illegaal vuurwerk (circa 30%) is vaak nog heftiger dan legaal vuurwerk.

Voor de techneuten onder ons: Bij het afsteken van siervuurwerk komen schadelijke metalen vrij, zoals koper, barium, strontium en antimoon. De uitstoot van barium, strontium en antimoon zorgt niet voor overschrijding van de maximaal toegestane concentraties voor het oppervlaktewater, de bodem en de lucht. De kopervervuiling is wel een probleem. De concentratie van koperdeeltjes in oppervlaktewater ligt in Nederland boven de norm. Vuurwerk is niet de hoofdoorzaak, maar draagt er wel aan bij: ongeveer achttien procent van al het koper in het oppervlaktewater is afkomstig van vuurwerk. Na het afsteken van het vuurwerk blijft een deel van het omhulsel op de grond liggen, de rest komt even later naar beneden. Jaarlijks geeft vuurwerk ongeveer zes miljoen kilogram afval. Hoofdzakelijk is dat karton en papier. Als het afval snel wordt opgeruimd kunnen onverbrande resten metaalverbindingen niet uitspoelen naar de bodem en het water. Vuurwerkresten kunnen gewoon bij het huishoudelijk afval.

Het komt er dus op neer dat we bijna allemaal wel even de ogen sluiten als het om het milieu gaat de komende dagen; zelf doe ik er ook aan mee. Ook ondergetekende en zijn kinderen zullen dit jaar weer wat de lucht in laten gaan. Maar we ruimen alles op want dat is nu wel duidelijk: vuurwerk is slecht voor het milieu! Laten we de schade tot een minimum beperken.

Als ChristenUnie hebben we dit bij de desbetreffende portefeuillehouder aangekaart tijdens de commissievergadering, maar daar wordt dan achteloos de schouders over opgehaald door college en ander partijen. Terwijl er zelfs nog extra geld beschikbaar wordt gesteld voor gemeenten die mee doen.

Kijk hiervoor op: www.samenwerkenaaneenschonernederland.nl

De volgende keer zullen we als ChristenUnie er meer vuurwerk van maken aan de raadstafel. Want als gemeente kunnen we niet het vuurwerk verbieden. Wél de liefhebber/inwoner stimuleren om je afval op te ruimen, juist met de jaarwisseling. We gaan ervoor in 2010.

Goed en gezegend 2010 toegewenst,

Henk Heideveld.