Gebrekkig bruggenbeleidsplan (zie cartoon)

Norgerbrugzaterdag 12 december 2009 11:30

Meer dan zestig bruggen en duikers in Midden-Drenthe maar weinig onderhoudsgeld.  Het college van B&W van Midden-Drenthe stuurde een overzichtelijk beheerplan voor de bruggen in de gemeente aan de raad. De ChristenUnie constateert echter dat niet erg overzichtelijk is in het bijbehorende beleidsplan hoe het staat met het benodigde geld voor het dringend gewenste onderhoud.

Midden-Drenthe is een behoorlijk grote plattelandsgemeente met veel wegen en waterlopen met kunstwerken waar deze elkaar kruisen. Dat vraagt nogal wat aan geld en inspanningen om al dat moois goed te beheren en in goede staat te houden. Uit het bruggenbeheerplan blijkt wat er de komende tien jaar nodig is. De gebreken en het benodigde onderhoud zijn goed in beeld gebracht. Henk Heideveld, namens de ChristenUnie lid van de raadscommissie Ruimte en Groen: ‘Ik vind het ongelofelijk dat we eerst twee jaar moesten wachten op dit plan, nu krijgen we uiteindelijk een mooi plan en dan is er nog niet veel duidelijk. Want de hele commissie is het met elkaar eens dat de financiële dekking van dit plan te wensen over laat.’

Diverse partijen in de huidige gemeenteraad willen besluiten over bestedingen overlaten aan de nieuwe gemeenteraadsleden na de verkiezingen op 3 maart 2010. Bij de begrotingsbehandeling in november ageerde de fractie ook al tegen dit uitstelgedrag, en vindt daarin de VVD aan haar zijde. En nu ligt er dus weer een plan zonder geld. Goed beleid met slechte financiële dekking. De fractie van de ChristenUnie vindt dit een slap uitstellen van keuzes maken.

Het college zal met geld over de brug moeten komen. Als dat te lang duurt valt er niet meer over de brug te komen. Is dit plan een brug te ver?

Klik hier voor de cartoon !