Witte rook

witte_rookmaandag 07 december 2009 15:46

Afgelopen woensdag vond commissie Ruimte en Groen plaats. Drie onderwerpen op de agenda waarvan er twee teruggaan naar het presidium en opnieuw op de agenda geplaatst zullen worden.

Eerst het ‘bruggen-beheersplan’ waar de portefeuillehouder nog eens goed naar zijn plan moet kijken. Een plan met veel bruggen en duikers in onze gemeente, maar liefst meer dan 60. Er moet de komende 10 jaar noodzakelijk onderhoud worden gepleegd. Er is een beheersplan opgesteld met alle gebreken en te verwachten onderhoud. Dat zag er prima uit. Daar overheen ligt een bruggenbeleidsplan en daar gaat het mis! Geen geld of te weinig geld. Ook was niet duidelijk wie wat waar en hoeveel. De hele commissie was het er over eens: we willen duidelijkheid. Twee jaar heeft het geduurd voordat we op de hoogte zijn van het één en ander. En dan is er veel niet duidelijk. Een brug te ver?

Dan het Milieuplan 2010. De portefeuillehouder geeft aan dat de ambitie van de raad en het college te hoog is gebleken.  Een half jaar terug hebben wij als ChristenUnie kritische opmerkingen geplaatst. We kregen toen de kous op de kop. Het zou niet meer leven onder de inwoners en de ambitie zou te hoog zijn. Juist nu gaf de portefeuillehouder toe dat deze te hoog is gebleken. Daarom een nieuw plan voor 2010 op intentionele basis. Maar dát is juist te weinig ambitie, daarmee kun je alle kanten op. De commissie heeft dit plan teruggewezen. Daar waren alle fracties het over eens. Jammer van de moeite en energie die daarin is gestoken. Dus ook hier geen “witte rook” deze keer. Van de commissie Ruimte en Groen. Maar of het milieu daarmee gediend is?

Henk Heideveld