Kadercursus

DISC testzaterdag 28 november 2009 19:06

Vandaag ben ik naar de Kadercursus van de ChristenUnie geweest. Een 8-daagse cursus onder de naam ‘Welkom in de raad’. Deze cursus is bedoeld voor mensen die op de lijst staan voor de komende verkiezingen op 3 maart 2010. Of je in de raad komt weet je natuurlijk niet, maar het is ook bedoeld voor mensen die in de steunfractie hun plek hebben of krijgen.

We hebben in de afgelopen 6 zaterdagen al heel wat bij de kop gehad. Over alles wat er op een gemeenteraadstafel voorbij komt. Maar vandaag was anders. De morgen was gevuld hoe om te gaan met de media, zoals een persbericht schrijven, interview en de valkuilen van de media. We hebben veel geleerd. Ook het middagdeel zag er anders uit, m.n. hoe sta je als christen in de politiek, wat geloof je en wat beloof je. Alle deelnemers hadden een tekst opgezocht waar ze achter konden staan. Opvallend de openheid van mensen wat hen motiveerde in hun leven en inzet voor de ChristenUnie. Echt een kippenvel moment in deze meerdaagse cursus, misschien moet ik wel zeggen emotioneel. Wat een vertrouwen, wat een uitstraling! Dit zijn mensen waar ik graag mee in de raad wil zitten.

Na dit afsteken in de diepte hebben we een test gedaan: de DISC-test. Na het invullen van deze test kan je zien welk karakter je hebt en dan ontdek je ook hoeveel een ieder van elkaar verschilt. Van uiterst bescheiden tot dominant, van stabiel tot consciëntieus. Karaktereigenschappen zonder dat iets direct als negatief bestempeld mag worden. Onze Schepper heeft geen mens hetzelfde gemaakt, gelukkig maar.

Henk Heideveld.