Deur Kiek'n

Oranjekanaaldonderdag 19 november 2009 17:08

Tja, daar zit je dan: een weblog schrijven. Kijk, als het aan mij ligt wil ik het graag hebben over de dagelijkse zaken in de politiek en wat ons daarin bezig houdt als ChristenUnie. De grote onderwerpen krijgen hun aandacht wel, maar er gaan zoveel zaken over de gemeenteraadstafel waar we als inwoner van deze gemeente (meestal) geen idee van hebben. Klein voorbeeld: Landschapsprogramma Oranje kanaal-west. Een vergelijkbaar project is gerealiseerd in het project ‘Veur Uutzicht, een zeer geslaagd project waar ieder zich in kon vinden, zowel de raad als de inwoners. Mede door dit succes wordt een vergelijkbaar programma toegepast op het westelijke deel van het Oranjekanaal tot aan de spoorlijn Groningen-Hoogeveen. Het is de bedoeling om samen met de bewoners het streekeigen van dit gebied te herstellen en te versterken. Onderdelen die in dit plan naar voren komen zijn o.a.: erfbeplanting, landschapsbeleving (vanaf het Oranjekanaal), wegbeplanting, poelen, landhekken (met veldnamen), dorpsommetjes, ruiterroute, enz. Met een stuurgroep waarin alle betrokkenen vertegenwoordigt zijn. In de stuurgroep worden zaken op elkaar afgestemd en worden afspraken gemaakt wie welke werkzaamheden op zich neemt. De dorpen krijgen zelf een actieve rol in bijvoorbeeld het werven van deelnemers voor erfbeplanting, landhekken, maar ook voor het in beeld brengen van de route van een gewenst ommetje. Van hen wordt daartoe verwacht om zelf werkgroepen op te richten. De werkgroepleden koppelen hun resultaten terug aan de stuurgroep, via de betreffende dorpsbewoner die zitting heeft in deze stuurgroep.

Juist dit zijn van die hamerstukken die zonder lawaai de tafel passeren, maar die wel de inwoner raken. Gelukkig is er veel inspraak in dit project en wij als ChristenUnie zijn hier blij mee. We hopen op een goede afloop net als bij ‘Veur Uutzicht’.

Alvast een projectnaam lanceren: ‘Deur Kiek’n’ .

Henk Heideveld