Gert Jan Bent opnieuw lijsttrekker ChristenUnie Midden-Drenthe

Ledenvergadering 16 november 2009zaterdag 21 november 2009 22:09

De leden van de ChristenUnie in de gemeente Midden-Drenthe stelden de kandidatenlijst vast voor de komende verkiezingen. Lijsttrekker is opnieuw Gert Jan Bent. Na een succesvolle campagne werd hij in 2006 het eerste raadslid voor deze partij. Ondanks die ene zetel manifesteerde de ChristenUnie zich in deze raadsperiode als een betrouwbare en volwaardige politieke partij met een christelijk-sociale identiteit.

Christelijk-sociale politiek in Midden-Drenthe duidelijk aanwezig

De heer Bent twijfelde geen moment bij de vraag of hij weer lijsttrekker wilde zijn. Voorzitter Haveman stelde hem die vraag maandag 16 november 2009 tijdens de ledenvergadering van de ChristenUnie in Hooghalen. De selectiecommissie had hem voorgedragen als lijsttrekker en het bestuur nam dat advies over. De leden stemden in met applaus. Gert Jan Bent: ‘Ik heb met enorm veel plezier en voldoening de afgelopen jaren gewerkt als raadslid. Dat had niet gekund zonder de grote en enthousiaste inzet van de steunfractie. En tegelijk weten wij als christelijke partij ons bij al dat werk volledig afhankelijk van Gods zegen.’

De kandidatenlijst van de ChristenUnie in Midden-Drenthe telt 16 personen. Een aanzienlijk aantal voor een kleine partij. Tweede op de lijst is Henk Heideveld. Hij is in deze raadsperiode lid van de raadscommissie Ruimte en Groen namens de ChristenUnie. Derde is Arjan van Harten die evenals de vorige keer de campagne trekt en eerder bestuurslid was. Zwaantje Snippe is de vierde kandidaat, zij was enige tijd lid van de raadscommissie Algemeen Bestuur. Trouw en betrokkenheid is gemeengoed in deze kleine partij. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de jarenlange bijdrage van ouderen die telkens bereid zijn zich in te zetten, zoals secretaris Timmerman en de kandidaten Haveman en Van der Vinne. Mannen die zich al vele jaren verdienstelijk maken. In alle bescheidenheid, dat zeker.

Op dezelfde ledenvergadering werd het verkiezingsprogramma besproken. De speerpunten voor de verkiezingen vonden grote instemming bij de leden. De ChristenUnie is een kleine partij. Maar het enthousiasme is groot. De ambitie liegt er niet om: de leden streven bij de verkiezingen in ieder geval naar een verdubbeling. Maar belangrijker is de inhoudelijke ambitie. Campagneleider Arjan van Harten: ‘In de verkiezingstijd voeren we natuurlijk campagne, de kiezer moet zien dat we er zijn. Maar belangrijker is gewoon onszelf te zijn. Door heldere standpunten uit te dragen, gebaseerd op onze christelijk-sociale ideologie. Er moet iets te kiezen zijn op 3 maart 2010. Wij zorgen daar zeker voor! Bijvoorbeeld met onze drie speerpunten ‘zorg voor jeugd en gezin’, ‘ruimte voor ondernemen’ en ‘duurzame leefomgeving’.

De inhoudelijke ambities van de ChristenUnie zullen in december worden gepubliceerd bij het uitbrengen van het verkiezingsprogramma.

Kandidatenlijst:

1. G.J. Bent, Smilde