ChristenUnie betreurt het toestaan van kopen op zondag in Beilen

c1000 (!)maandag 16 november 2009 05:35

Proef: voor het eerst toestemming voor koopzondagen.

De gemeente Midden-Drenthe geeft een ontheffing aan de C1000 in Beilen voor openstelling op zondag. Volgens het college klopt dat met het door de gemeente vastgestelde beleid. Maar de ChristenUnie vindt dit een slechte ontwikkeling. De fractie van de ChristenUnie zal over dit besluit in de komende raadsvergadering vragen stellen. Het college baseert het besluit op de Winkeltijdenwet en artikel 7 van de Winkeltijdenverordening. Het gaat om ontheffing voor avondopenstelling op zon- en feestdagen van 16.00 tot 21.00 uur. Het is een proef voor een jaar met ingang van 1 november 2009. Volgens het college kan toestemming niet geweigerd worden. Bovendien zou de proef geëvalueerd worden.

Het lijkt allemaal zo mooi. Kunnen kopen op zondag en extra omzet voor de ondernemer. De fractie van de ChristenUnie is hier niet blij mee. Op zondag openstellen van winkels is strijdig met het principe dat de zondag is bedoeld voor rust. Dat is geen heilige overtuiging van een enkeling, het is goed voor iedereen. De jachterige 24-uurs economie is daarmee in tegenspraak. We worden er met elkaar niet beter van, of gaat het ons alleen nog maar om economisch gewin? Dit kan ook alleen maar leiden tot een kettingreactie: als de ene winkel het mag moet de ander ook en dan ontstaat er verkeerde concurrentie. Wie het lukt extra personeel in te zetten wint.

Wat het besluit voor de ChristenUnie twijfelachtig maakt, is dat het een proef is. Als het dan voldoet aan de criteria, waarom dan een proef van een jaar om ervaring op te doen? Het kan of het kan niet. En de ChristenUnie vindt dat het niet moet. Als het kan volgens de Winkeltijdenverordening, dan moet die aangepast worden. En waar zou die evaluatie over gaan: over het aantal kerkgangers dat op zondag gaat winkelen?

Als we er dan toch een proef van een jaar van maken, moet binnen dat jaar het beleid dan maar aangepast worden. De ChristenUnie gunt ondernemers en werknemers op zondag rust.