Regering

Vrijheid bannervrijdag 26 februari 2010 13:38

Christenen geloven dat regeren een hemelse zaak is. Als dat zo is, waar heb je dan een christelijke partij voor nodig? Dat is eenvoudig. De regie is Boven. En regeren doe je dus bij de gratie Gods als opdracht. Gelukkig gelooft onze koningin dat en staat het nog boven iedere wet van ons land. Al is het voor velen niet meer dan een relict uit het verleden. Voor mij is het waar. Die adeldom verplicht, dat wel. Maar het geeft ook rust. Een van God gegeven rust. Anders zou ik erg zenuwachtig worden. Met de geloofszekerheid dat God regeert is het niet nodig je zorgen te maken over de economische crisis of de val van ons kabinet. Dan kijk je anders aan tegen verontrustende peilingen, het steekspel in de politiek, de arrogantie van de macht, het gevecht tussen partijen op ramkoers: ‘Wij hebben besloten dat...’ Dan geeft het niet dat de PvdA haar ministers terugtrekt uit het kabinet om al dan niet stemmen te winnen. Dan geeft het niet dat de PVV in grote gemeenten de grootste partij is volgens de peilingen en nu alvast eist dat hoofddoekjes verboden worden. Vrijheid? Vrij land? Godsdienstvrijheid? Democratie? Hoe kan een kiezer nu politici vertrouwen als het hen gaat om zélf groot te zijn, om koste wat kost stemmen te winnen over de ruggen van anderen heen. Ten koste van regeerstabiliteit in moeilijke tijden. Ten koste van godsdienstvrijheid.

Die ramkoersstijl zult u niet tegenkomen bij de ChristenUnie. We zijn liever betrouwbaar, eerlijk en echt in plaats van groot en machtig. Wij zijn en blijven als christelijk-sociale partij stabiel en betrokken. Maar dat zijn we in een land dat ieder jaar minder christelijk is. Ik zie daaraan verbonden een neerwaartse spiraal in maatschappelijke gevolgen. Wie stopt de verloedering, de graaicultuur, het huiselijke geweld, de grofheid en noem maar op? We willen niet achteloos toekijken. Rustig blijven, het kost me soms de grootste moeite. En het motiveert enorm om christelijke politiek te bedrijven. Iemand moet toch de noodklok luiden dat het zo niet goed gaat?

Arjan van Harten

Archief > 2010 > februari