Verslag bijeenkomst inwoners buurtschap Norgerbrug over ontsluiting Kloosterveen.

Norgerbrug 3dinsdag 26 januari 2010 19:08

Maandag 25 januari 2010, 20.00 tot 22.00 uur, Multifunctionele accommodatie De Spil.

Aanwezig zijn vertegenwoordigers van Groen Links, D66 en ChristenUnie en ongeveer vijftien inwoners. Aanleiding is het gepresenteerde plan van gemeente Midden-Drenthe, gemeente Assen en provincie Drenthe voor een derde ontsluitingsweg voor de nieuwbouwwijk Kloosterveen van Assen. Dat plan werd dinsdagavond 19 januari 2010 gepresenteerd en belanghebbenden kunnen tot 1 februari 2010 daarop reageren.

De fractie van de ChristenUnie Midden-Drenthe nam het initiatief om inwoners te raadplegen omdat slechts één variant is voorgesteld. De provincie was zo vriendelijk de schets van dat bestaande plan ter beschikking te stellen.

Gert Jan Bent, fractievoorzitter en raadslid ChristenUnie Midden-Drenthe heet aanwezigen welkom. De aanwezigen krijgen koffie en Gert Jan stelt eerst aan de orde de vraag of er volgens aanwezigen varianten zijn.

Een inwoner stelt de volgende variant voor. Tussen de Smilder rotonde en de Norgerbrug een aquaduct aanleggen; die doortrekken met een weg parallel aan de Norgervaart op Asser grondgebied. Omdat de huidige weg langs de Norgervaart niet breed genoeg is, is dit aantrekkelijk, want dan is verbreding van die weg niet nodig. Verbreding gaat immers ten koste van de tuinen van de woningen aan de Norgervaart. Voor deze variant is geen steun bij de aanwezigen.

Een andere inwoner stelt het volgende voor. Alleen het verkeer naar Norg en Friesland via de westelijke ontsluiting laten gaan, zodat er geen nieuwe weg nodig is. Omdat er nu al 7.500 voertuigen vanaf Huis ter Heide komen en dat twee keer zoveel zal worden, lijkt dit geen reële optie.

Vervolgens stelt de ChristenUnie de eigen varianten aan de orde. Niet om er voor of er tegen te stemmen, maar om voordelen en nadelen te bespreken. Die beide varianten zijn:

1. Het bestaande plan niet uitvoeren met een brug maar met een aquaduct.
  2. Vanaf Norgervaart met bocht aansluiten bij de Smilder rotonde via een brug.

Na een pauze met een tweede kop koffie worden de voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Met de beamer wordt zowel de kaart van het gebied met de huidige situatie geprojecteerd, als een tekening van variant 2 in de vorm van een schets. Klik hier voor de schets.

I Algemeen:

Volgens gedupeerde ondernemers maken varianten niet uit, voor alle opties geldt dat toch de wegen langs de vaart autoluw, doodlopend of fietspad worden, zodat de ontsluiting van de bedrijven slecht wordt. Een viaduct of brug zal alleen maar meer verkeersdrukte en lawaai geven, terwijl er toch geen aansluiting komt met de wegen langs het kanaal. Dus er is altijd overleg over oplossingen of schadeloosstelling van de bedrijven nodig.

II Aansluiten bij Smilder rotonde met ontsluitingsweg op Asser grondgebied:

-       Een goede optie vanuit de gedachte dat Assen haar ontsluiting maar op eigen grondgebied moet realiseren. Daarbij spreken inwoners de angst uit dat een gevolg voor de toekomst een grenscorrectie zou kunnen zijn, en men inwoner van Assen zal worden en dat wil men niet.

-       Dit ChristenUnie alternatief is veel goedkoper dan het voorgestelde plan, althans wat de uitvoeringskosten betreft. Het is aan de batenkant voor Assen natuurlijk nadelig omdat de grond voor de ontsluiting ten koste gaat van grond voor woningbouw en dus woningbouwvolume en opbrengsten kavelverkoop en belastingen. Het zijn immers de duurde kavels met een gunstige ligging aan de rand van Kloosterveen.

-       Dit alternatief is ook beter voor de natuur, omdat de ecologische verbindingszone tussen Fochteloërveen en Pelincksbos zo beter gerealiseerd kan worden zonder verstoring door een nieuwe weg en ook bestaande natuur en rustgebied wordt gespaard. In een vorige procedure is dit al tot aan de Raad van State door Stichting Duurzaam Drenthe als argument met succes aangevoerd. De verbindingszone zal worden geschaad door een nieuwe weg en met deze variant is dat niet aan de orde.

-       In alle opzichten is de bereikbaarheid met deze variant gunstig via bestaande en nieuwe weg vanaf zowel Norg, Smilde als Assen. Het leeuwendeel gaat over de nieuw aan te leggen weg vanaf Norgervaart over kanaal ter hoogte van Smilder rotonde over de bestaande weg. De rest van de ontsluiting kan dan zo blijven voor verkeer vanaf Smilde en van Assen naar Smilde.

-       De ruimte die vrij blijft door het vervallen van de nieuwe weg van het huidige plan kun je gebruiken voor een goede ecologische verbindingszone. Een nieuwe weg zou anders zelfs nieuwe barrières geven in plaats van iets verbeteren.

-       De weg kan ook met aquaduct onder het kanaal door gemaakt worden, waarbij de weg vervolgens op de bebouwingsgrens van Kloosterveen kan komen, natuurlijk met aanleg van geluidswallen. De ruimte tussen weg, Drentse Hoofdvaart en Norgervaart kan dan als natuurzone ingericht worden.

-       Het probleem is dan voor de provincie ook opgelost omdat de druk op het punt bij de brug dan wordt opgelost. Dat is nu nog niet echt een heel groot probleem in de ogen van de inwoners, maar dat zal het wel worden als Kloosterveen verder uitbreidt en hierop aangesloten wordt.

-       De gedachte ‘laat Assen zijn eigen problemen oplossen’ overheerst bij aanwezigen, en dat wordt gerealiseerd met deze variant. Tegelijk wordt de kans van de haalbaarheid niet hoog ingeschat omdat het Assen zoveel kavels kost en geluidhinder oplevert. Dus voor Assen meer kosten aan voorzieningen en tegelijk ook nog minder baten.

-       Door de grote verkeersstroom is dit verkeerstechnisch een wat moeilijke variant. De doorstroming op de provinciale weg is lastig als de wijk er op aangesloten moet worden met rotondes. De druk is zo groot dat huidige rotondes vervangen moeten worden door verkeerspleinen met verkeerslichten. De bocht is ook te krap voor goede doorstroming.

-       Aanwezigen opperen dat de aansluiting op de Smilder rotonde dan na de brug over het kanaal maar rechtuit of schuin doorgetrokken moet worden in meer noordelijke richting, ten koste van bebouwd gebied van Kloosterveen.

III Het bestaande plan uitvoeren maar dan met een aquaduct in plaats van een brug:

-       Verkeerstechnisch een luxe maar goede en redelijke oplossing oftewel vanuit dat oogpunt is dit de betere oplossing. Maar natuurtechnisch niet en er moet een oplossing gezocht worden voor de aanliggende ondernemers die gedupeerd worden door het autoluw maken van de huidige wegen langs de Drentse Hoofdvaart (tandarts, autobedrijf, tankstation)

-       Als een bedrijf wordt verplaatst ter hoogte van de nieuwe kruising met de Drentse Hoofdvaart, ontstaat er extra ruimte om de ecologische verbindingszone te realiseren, dat zou dan een goed optie zijn bij uitvoering van deze variant.

-       Een aanwezige vindt de hele ecologische verbindingszone maar onzin, helemaal niet nodig.

-       Een hoge kruising met de Drentse Hoofdvaart met een verhoogd viaduct is ongewenst omdat dat alleen maar extra geluidsoverlast geeft en visueel een barrière is.

-       Aanwezigen vinden een brug een slechte oplossing en een aquaduct een goede oplossing. Die is flink duurder maar op de lange termijn blijven de voordelen doorwerken;  men vindt het de extra kosten beslist waard. Belangrijk argument daarbij is dat de doorstroming bij een brug zeer te wensen over laat in de zomer, als bijvoorbeeld om acht uur ’s morgens de brug open staat. Dat is nu al een groot probleem en zal dan nog erger worden.

-       De voordelen van een aquaduct zijn: goede bereikbaarheid en doorstroming en goede leefbaarheid van het buurtschap.

-       Voorwaarde bij een aquaduct is wel dat de beoogde aansluiting met verkeersplein en verkeerslichten met de weg van en naar Smilde dan meer westelijk moet liggen. Dat is nodig voor de helling vanaf acht meter diepte naar maaiveld en ook omdat een verkeersplein natuurlijk zorgt voor file voor verkeerslichten die dan in de tunnel zouden staan en dat is minder gewenst.

-       Een optie bij deze oplossing is dat die aansluiting helemaal niet aan de orde is, maar de nieuwe weg vanaf Norgervaart, via het aquaduct / de tunnel rechtstreeks doorloopt richting centrum Assen en aansluiting A28 en rondweg. De bestaande wegenstructuur blijft dan bestaan, zodat vanaf Smilde men langs het kanaal over de verlengde tunnel / aquaduct aansluiting vind bij de bestaande Smilder rotonde. Met natuurlijk als nadeel dat die wegen dan blijven liggen en niet bebouwd kunnen worden.

-       Als nadeel van de nieuwe ontsluiting wordt nog genoemd dat naar verwachting sluipverkeer richting Smilde via Eekhoutswijk en Beilervaart richting Beilen zal plaats vinden omdat de route vanaf Norg over Assen te omslachtig wordt en men liever over Smilde gaat.

Aan het eind van de bijeenkomst komt nog de vraag aan de orde hoe het zit met verschillen in kosten van de varianten. Helaas is dat niet duidelijk, er is immers maar één variant aan de orde bij de presentatie door provincie en beide gemeenten. Gert Jan Bent trekt de conclusie dat het gewenst is die inzage in kostenvergelijking wel te geven. Ook is niet duidelijk wat de afspraken met de gemeente Midden-Drenthe zijn, dus wat eventuele afspraken over voordelen voor Midden-Drenthe zijn. Tenslotte wordt gevraagd hoe het zit met politiek draagvlak voor varianten, aangezien de ChristenUnie slechts één van de 23 zetels heeft in de raad. Gert Jan Bent zegt toe dat op basis van de benoemde voordelen en nadelen de fractie een standpunt zal gaan bepalen en ook overige fracties zal peilen of er draagvlak is voor één van beide alternatieven.

Gert Jan noemt nog de mogelijkheid om een via een spreekbuis de mening van de inwoners in te brengen via het spreekrecht voorafgaand aan een commissievergadering van de gemeenteraad. Hij bedankt de aanwezigen voor hun komst, deelname aan de discussie en de betrokkenheid en wenst ieder wel thuis.

Zie ook pagina In de media 2010

Arjan van Harten

TitelBestandsgrootteMIME-type
Veldenkrant Vraagtekens bij nieuwe ontsluiting Kloosterveen492,3 kBapplication/pdfdownload