Plan overheid voor ontsluiting Kloosterveen is een brug te ver!!

Norgerbrugdinsdag 26 januari 2010 18:03

ChristenUnie Midden-Drenthe en inwoners Norgerbrug:

Plan overheid voor ontsluiting Kloosterveen is een brug te ver!!

Op maandagavond 25  januari zijn 23 belanghebbenden en vertegenwoordigers van politieke partijen in Bovensmilde bijeen om over het plan voor de derde ontsluitingsweg voor Kloosterveen te  praten. Onderwerp van gesprek is het plan van gemeente Midden-Drenthe, gemeente  Assen en provincie Drenthe. Maar aanleiding is vooral het ontbreken van varianten en van een discussie over de voor- en nadelen. Dat gemis is een doorn in het oog van de ChristenUnie Midden-Drenthe. En wat blijkt? Het door de gemeenten en de provincie gepresenteerde plan is voor de aanwezigen duidelijk een brug te ver!

Onder leiding van Gert Jan Bent, raadslid namens de ChristenUnie, komt eerst de vraag op tafel of  er alternatieven zijn onder de aanwezigen. Enkele opties komen op tafel, maar die vinden weinig weerklank. De twee varianten van de ChristenUnie worden als  prima alternatieven omarmd: enerzijds het aansluiten bij  de huidige Smildeger rotonde  en anderzijds het voorgestelde plan met een aquaduct dan wel tunnel uitvoeren.  In een ontspannen discussie tussen de zeer betrokken aanwezigen komen de voordelen en nadelen van beide varianten aan de orde. De aanwezigen zijn zeker gecharmeerd voor de aanleg van de nieuwe ontsluiting op Asser grondgebied, namelijk door aan te sluiten op de bestaande weg ter hoogte van de Smildeger rotonde. Als deze mogelijkheid niet  voldoende verkeer kan opvangen en het plan van een rondweg doorgaat, willen de aanwezigen in ieder geval een aquaduct/tunnel en niet een brug.

De fractie van de  ChristenUnie zal op basis van deze discussie een standpunt innemen en peilen of  met andere partijen in de raad van Midden-Drenthe een meerderheid te vinden is  voor een naar hun mening betere oplossing dan door de provincie en gemeenten is  gepresenteerd.