Reactie van de heer Brink, Duurzaam Midden-Drenthe

Norgerbrugmaandag 25 januari 2010 17:32

Complimenten voor de Christen Unie- actie om de ontwikkelingen m.b.t. Norgerbrug aan een kritische discussie te onderwerpen!

 Het is eigenlijk verbluffend, welk voorstel de provincie nu i.s.m. de gemeenten Assen en Midden-Drenthe heeft ontwikkeld.

-       Men gaat voorbij aan de eerder al gerealiseerde Smilder rotonde, bij de Drentsche Hoofdvaart. Vanaf die rotonde is het met een nieuwe brug over de Dr. Hoofdvaart en een verbindingsweg achter de bestaande woningen richting de Norgervaart zeer goed mogelijk een snelle en goede verbinding Veenhuizen Assen te realiseren, zonder dat een geheel nieuwe omleiding rond de Norgerbrug hoeft te worden aangelegd. Dan is het ook prima mogelijk het noordelijke deel van Kloosterveen te ontsluiten.

-       Men gaat voorbij aan de indertijd door onze rechtsvoorgangers Milieuraad Smilde tot aan de Raad van Staten gevoerde bezwarenprocedure tegen het toenmalige bestemmingsplan, wat de aanleg van de huidige verbinding tussen de nieuwbouw van Kloosterveen en het Peelinckbos mogelijk moet maken. Bezwaar werd toen ingegeven vanwege de ongewenste rustverstoring van het Peelinckbos. Daarom is er een soort geluidswal aan de Zuidkant vd weg aangelegd. Met het huidige voorstel wordt er onnodig weer een aanslag gepleegd tegen het relatief rustige Peelinckbos!

-       Men kiest voor een aanpak die onnodig leidt tot kapitaalsvernietiging: een deel van de bestaande verbindingen kunnen worden weggefreesd, en een geheel nieuwe, erg lange nieuwe verbinding moet worden aangelegd. Met de door ons onder het eerste gedachtestreepje aangegeven aanpak worden € tonnen aan gemeenschapsgeld bespaart. In een tijd dat er zowel provinciaal als gemeentelijk zwaar bezuinigd moet worden is het verschil in kosten zeer relevant. Men zou de initiatiefnemers moeten verplichten een kosten-batenanalyse op te stellen.

-       De gekozen oplossing leidt ertoe dat een behoorlijk deel van de woningen langs de Dr. Hoofdvaart ingesloten worden door een nieuwe rondweg en een oprukkende nieuwbouwwijk. Geen verbetering van het woongenot.

-       De doorstroming van het verkeer van en naar Smilde wordt met de nieuwe oplossing belemmerd door de aanleg van een kruising met stoplichten.

We hopen dat er door reacties uit de bevolking en de respectievelijke raden en staten alsnog voor een veel soberder aanpak gekozen wordt!

Met vriendelijke groeten,

Duurzaam Midden-Drenthe

Herman Brink, voorzitter.

 

« Terug