Macpaal in Beilen

MacDonaldsdonderdag 29 oktober 2009 18:44

Bij de mast gaat het om een ingekomen stuk op de Commissievergadering Ruimte en Groen, wijziging beeldkwaliteitplan Dambroeken. We hebben als raad het eerdere plan goedgekeurd, maar nu een wijziging. Er moet namelijk een reclamezuil geplaatst worden, een ‘Landmark’.

Vaak betekent dit een lelijk bouwwerk. En we hebben al meer van deze (ook mooie) Landmarks: rokende VAM-berg, dampende DOMO met verlichting, de kerktoren van de Hervorme kerk en de TV-mast in Hoogersmilde. Al met al Landmarks genoeg. Hier gaat het gewoon om ordinaire reclame die zelfs zichtbaar moet zijn vanaf Spier en de provinciale weg Emmen-Drachten. Het gaat hier om een mega mast van een omtrek van meer dan 3 meter aan de voet met een hoogte van 30 meter. (Ter vergelijking: de Hervormde kerktoren is 30 meter, de Domo 35 meter hoog, dat is 2 keer het gemeentehuis).

Nee, een windmolen willen we niet in de provincie maar een lelijker bouwwerk dan een molen, zo'n reclamemast, daar heeft het college blijkbaar géén moeite mee.

Aan de overkant van de A28 in het andere plan (Ossebroeken) hebben we als raad besloten dat daar geen reclame boven de daklijn mag komen en zeker geen verlichte reclame zoals bij het Dialysecentrum. Maar dichter bij het dorp, "de poort" zogezegd, kan het wel. Wat nu als een ander landelijk bekend concern (blauw/wit logo met twee MM) ook zo’n mast wil plaatsen?

Wij als CU zijn niet tegen de Mac of reclame voor de Mac. We zijn wel tegen dit onnodig hoge bouwwerk. De helft lager is hoog genoeg en zichtbaar voor iedereen.

De provinciale mordicus kan wel tegen windmolens zijn, ‘horizon vervuilend’, er zijn gebieden aan te wijzen waar dit niet zo is!

Als de hoge mast van 30 meter bij afslag 30 wel doorgaat willen wij deze paal graag zien draaien met een generator eraan: dan levert het nog wat op! Een groene Big Macpaal! Maar goed, we krijgen onze beurt nog aldus wethouder Dolfing.

Henk Heideveld