Mijmeringen nota's

zaterdag 10 oktober 2009 23:00

Afgelopen donderdagavond hebben wij als fractie ons gebogen over de najaarsnota. Er is veel gedaan, dat kunnen wij het college meegeven. Op de één of andere manier lukt het college het niet om zich aan deadlines te houden. Wat wordt er veel opgeschoven in de tijd. Het is veel beter ruimer te plannen dan steeds naar de raad te moeten om uitstel te melden, vaak zonder precieze redenen waarom.

Het is een compliment waard dat het college de begroting voor 2010 rond heeft. Maar de OZB-verhoging, dat is moeilijk uit te leggen aan ons, die drie euro per gezin. Is dát nu nodig of kan het college daar nog wel een bezuiniging tegenover zetten: draai de verlichting in de bushaltes wat lager, dan is dat probleem ook opgelost.

Voor de jaren 2011 en verder komt er slecht weer aan, bezuinigingen moeten ingezet worden. Wij willen als fractie een breed scala aan bezuinigingspakketten voorgelegd krijgen, dan kunnen wij als fractie onze keuzes maken waar te bezuinigen. Dit wensen wij voor de jaarwisseling in handen te hebben: de kiezer behoort te weten waar welke partij denkt te gaan bezuinigen. Dat kan niet pas ná de verkiezingen duidelijk worden. Het maakt nogal wat uit of op wegenonderhoud wordt bezuinigd op op subsidies voor de buurtacademies!

Gert Jan Bent

ikreageer@middendrenthe.christenunie.nl