Veilig naar school in Smilde?

oversteken in Smildevrijdag 09 oktober 2009 18:30

De fractie van de ChristenUnie in Midden-Drenthe wil dat basisschoolkinderen veilig de Suermondsweg in Smilde over kunnen steken.

Raadslid Gert Jan Bent: ‘Dit is een oud probleem dat niet is opgelost’

Veilig naar school?

Vertegenwoordigers van de fractie spraken onlangs met het bestuur van de dorpsraad. Verschillende malen heeft de dorpsraad van Smilde aandacht gevraagd voor dit probleem. Maar er is nog niets aan gedaan door de gemeente.

Bij de kruising van de Suermondsweg met de Koningin Wilhelminalaan is er veel verkeer in de spits als de kinderen naar school gaan. Vanuit de wijken ten noorden van de weg gaan schoolkinderen naar de beide basisscholen, de Margrietschool en De Schutkampen. De situatie is onveilig. De Suermondsweg is vrij druk en er mag 50 km per uur worden gereden. Bovendien is er een wonderlijke aansluiting met het fietspad. Al met al geen ideale situatie.

Bent: ‘Logisch dat de dorpsraad hier al eerder aandacht voor vroeg, en jammer dat het probleem er nog steeds is.’ De gemeenteraad zal binnenkort de Najaarsnota 2009 behandelen. Daarin staat hoe ver de gemeente is met de voortgang van de uitvoering van beleid. In het hoofdstuk Openbare Ruimte ontbreekt een mededeling over de Suermondsweg.

Nu de scholen weer zijn begonnen is het opnieuw dagelijks voor kinderen duidelijk dat de Suermondsweg een onveilige barrière is. De ChristenUnie in Midden-Drenthe zal daarom bij monde van commissielid Henk Heideveld hierover in de raadscommissie Ruimte & Groen vragen stellen aan het college van Burgemeester en Wethouders. Want, zo zegt Henk Heideveld, de kinderen moeten veilig naar school kunnen!

Stabiel, betrokken, ChristenUnie