Laat aan de ouders de keuze voor samenwerking openbaar en bijzonder onderwijs

maandag 12 december 2011 06:29

Het eerste lustrum van de ChristenUnie Midden-Drenthe werd onlangs gevierd. Tijdens die ledenvergadering kwam  het samenwerken van openbaar en bijzonder onderwijs in Midden-Drenthe uitgebreid ter sprake. Deze week staat de begroting van het openbaar onderwijs op de raadsagenda en daarbij zal dit punt zeker aangekaart worden. De leden van de ChristenUnie waren unaniem en duidelijk in hun standpunt: essentieel is dat de ouders van kinderen in het onderwijs de doorslag geven. Zij bepalen óf, en zo ja in welke mate en op welke wijze, openbaar en bijzonder onderwijs gaan samen werken.

Vrijheid van onderwijs is voor de christelijke achterban van de partij een zéér belangrijk recht dat zij koesteren. Maar juist, omdat  niet de overheid maar de ouders dienen te bepalen op welke wijze aan de identiteit van de school inhoud wordt gegeven, pleiten de leden van de ChristenUnie voor terughoudendheid van de gemeenteraadsleden over de keuze van samenwerking. Niet de politiek maar de ouders dienen het laatste woord te hebben bij de wijze van samenwerken van beide typen scholen in de kleine kernen. En met een krimp van 27% aan leerlingen binnen negen jaar is aan de medezeggenschapsraden de verantwoordelijke taak om, horende de ouders en personeelsleden, op korte termijn een keuze te maken. De ChristenUnie zal de wens van de ouders honoreren, wélke keuze ook gemaakt wordt.