Geen monopoly ICO

Geen monopoly ICO ChristenUnie Midden Drenthevrijdag 11 november 2011 20:00

ChristenUnie Midden-Drenthe wil af van gedwongen winkelnering van kunstmenu’s aan scholen in deze gemeente. Bij de begrotingsbehandeling van die gemeente stelt de partij dat voor.

Nu worden kunstprojecten door de gemeente uitsluitend ingekocht bij het ICO, bijvoorbeeld voor scholen die algemene muzikale vorming voor de kinderen wensen. Raadslid Gert Jan Bent: “Dat kan  anders. Geef de scholen het geld en laat hen kiezen welke aanbieder van kunst en cultuur goed en goedkoop onderwijs kan bieden.” Daarbij vindt de ChristenUnie dat vanwege de vrijheid van onderwijs niet de gemeente maar de scholen zelf behoren te bepalen welk cultuuraanbod zij bij wie inkopen. Nu bestaat er maar één aanbieder die een monopolypositie heeft. In de praktijk is al gebleken dat andere aanbieders goedkopere cultuurprojecten kunnen aanbieden. “Meer cultuur voor hetzelfde geld, wat willen we nu nog meer?” Aldus de fractie, die goed cultureel onderwijs van groot belang vindt, en de partij wil dat bevorderen door scholen de vrije keuze te laten bij de invulling.