Achter de schermen bij Welzijnswerk

Ageet l blauw Rmaandag 02 mei 2016 22:24

Dinsdag 19 april kwam een grote groep raadsleden samen met twee wethouders bij elkaar in het Karspelhuis in Beilen. Het thema van deze avond was ‘Achter de schermen bij het welzijnswerk’.

Na een hartelijk welkom door Annelies Bakelaar, directeur van Welzijnswerk Midden-Drenthe, volgde een goed verzorgd programma. Er was onder andere aandacht voor veranderingen in zorg en cliëntadvies, jonge mantelzorgers, leefstijl en het uitnodigende ‘kruip eens in de huid van een welzijnswerker’. Met name de onderdelen leefstijl en kruip eens in de huid van een welzijnsmedewerker zorgden voor veel interactieve inbreng, uitwisseling en soms ook hilariteit (stelt u zich maar eens een groep politici voor tijdens het gedeelte ‘wie is het eerst bij het juiste antwoord’!).

Welzijnswerk Midden-Drenthe is er voor iedere Midden-Drenth. Dus voor mij als raadslid is het goed om op een opbouwende manier geïnformeerd te worden over het werk dat zij doen. In een aantal commissie- en raadsvergaderingen zijn we geïnformeerd over het welzijnswerk. Ook hebben we allerlei besluiten over dit werk moeten nemen. Wat is het dan goed om te ervaren dat er een wisselwerking is tussen de gemeenteraad en de dagelijkse praktijk.

Welzijnswerk Midden-Drenthe staat duidelijk midden in de samenleving. Deze instelling doet veel meer dan waar ik me van bewust ben. De medewerkers spelen goed in op alle veranderingen die we de afgelopen jaren gezien hebben op het gebied van zorg en sociale voorzieningen. Al met al een leuke, informatieve avond, waarin ook de contacten met de mensen die het werk in het veld doen een belangrijk onderdeel was.

Het is goed om je als raadslid op zulke avonden te laten informeren. Je komt op die manier dichterbij elkaar te staan. Door samen op te trekken en de kracht in de samenleving te ontdekken ontstaat er een gezamenlijk doel voor burgers en politiek: een samenleving waarin iedereen mee mag en kan doen!

Ageet van Dijken, raadslid voor de ChristenUnie in Midden-Drenthe