Ongelijke financiering sportverenigingen ChristenUnie doorn in het oog

B & W gemeente Midden Drenthezaterdag 19 januari 2013 11:21

Het College van B&W van de gemeente Midden-Drenthe heeft nadat de fractie van de ChristenUnie daarop heeft aangedrongen het onderzoeksrapport naar de sportaccommodaties, dat al meer dan een half jaar gereed was, openbaar gemaakt. Daaruit blijkt, dat de financiering van de sportverenigingen grote ongelijkheid vertoont. Raadslid Gert Jan Bent is zeer ontstemd over de vertraging. Bovendien zijn enkele uitkomsten van het onderzoek hem een doorn in het oog en daarom wil hij het rapport snel aan de orde hebben.

Uit het onderzoek is gebleken, dat sportverenigingen onderling afwijkend vergoedingen van de gemeente krijgen en aan de gemeente betalen voor het gebruik van de sportcomplexen. Waar de ene vereniging enkele duizenden euro’s betaalt voor het gebruik van accommodaties, kan een andere vereniging voor een symbolisch bedrag van 1 euro accommodaties gebruiken.

Ook blijkt, dat verenigingen die (delen van) bepaalde sportaccommodaties in eigendom hebben, geen jaarlijkse exploitatievergoedingen krijgen terwijl andere verenigingen deze vergoeding wel krijgen. In alle gevallen lijken met name de sportverenigingen op de Smildes financieel te worden benadeeld.

De ChristenUnie gaat er bij het college op aandringen verenigingen zo spoedig mogelijk op een gelijke wijze financieel te ondersteunen. Daarbij komt dat de traagheid van het college irritatie opwerkt. Gert Jan Bent: “Ik vind het kwalijk, dat dit onderzoeksrapport, dat 30.000 euro heeft gekost, al meer dan een half jaar bij de wethouder op zijn bureau ligt en pas na ons aandringen aan de raadsleden is verzonden! Waarom hebben wij niet eerder inzage gekregen in dit onderzoeksrapport, dat bijna twee jaar op zich heeft laten wachten?”

De ChristenUnie zal tijdens de komende commissievergadering aandringen op een zo spoedig mogelijke bespreking van dit onderzoeksrapport.