Grote stilte rond begroting 2015

Euroszaterdag 18 oktober 2014 22:02

De begroting voor 2015 is rond! En dat is TOF, volgens Emko Dolfing. Dat is snel gezegd en geschreven, maar er is veel werk aan vooraf gegaan. Deze begroting is sluitend, maar wel dankzij het bijpassen van 1,2 miljoen uit de reserves. Dus eigenlijk hebben we dan toch een tekort.

Toch heeft het college hierin een verstandige keuze gemaakt. De gemeenten krijgt de komende tijd veel nieuwe taken toegeschoven vanuit de landelijke overheid. Het is niet bekend hoeveel geld deze transities ons precies gaan kosten en wat de exacte Rijksbijdrage in deze kosten zal zijn. Dat maakt de keuze om te putten uit de reserves verstandig. Een gat in de begroting en het laten liggen van belangrijke zorgtaken door de gemeente zijn niet wenselijk. Er mogen geen mensen tussen wal en schip vallen.

In deze situatie heeft Midden-Drenthe dus een verstandige keuze gemaakt, ook al betekent dit dat we interen op onze reservegelden. Maar deze gelden zijn eindig. Dat mag niet vergeten worden. De ChristenUnie vindt het daarom belangrijk dat er voor de komende jaren gezocht wordt naar structurele oplossingen om de financiën weer echt sluitend te krijgen.

Als coalitiepartij hebben we via ons verkiezingsprogramma, het coalitieakkoord en de inbreng in de algemene beschouwing meegetimmerd aan de fundamenten van de begroting voor 2015. Wij als CU Midden-Drenthe kunnen dan ook instemmen met deze begroting. En kennelijk velen met ons, want vorige week konden inwoners en instanties in een debat of via de “zeepkist" laten weten of zij het eens waren met de bezuinigingen en verdeling van de gelden. Niet 1 inwoner heeft hier gebruik van gemaakt. 'Helaas', zou ik zeggen. Gaat de mondigheid achteruit? Durft men niet (meer)? Of is iedereen het eens met de begroting en laat daarom niemand iets van zich horen? Ik zou zeggen: inwoner zeg het gerust, wij luisteren graag naar u.

Volgend jaar komt er hoogstwaarschijnlijk geen zeepkist, maar we zullen wel op zoek gaan naar een manier waarop u als burger uw geluid aan de raad kunt laten horen of zien. Want uw mening is belangrijk voor ons.

Henk Heideveld
fractievoorzitter CU Midden-Drenthe.