GKB – opgelopen wachtlijst hulp cliënten vanuit Gemeente Midden-Drenthe (Artikel 41 vragen)

oplopen wachtlijst GKB Midden Drenthezaterdag 14 april 2012 10:55

Met dank voor de bilaterale informatievoorziening van wethouder Van Hooft en de mededeling van het college tijdens de commissievergadering Welzijn jongstleden. Er bestaat bij de fractie van de ChristenUnie de behoefte om aanvullende informatie te verkrijgen m.b.t. de oplopende wachtlijsten bij het GKB.

Reden tot het stellen van de volgende vragen is onze bezorgdheid over de kwaliteit van dienstverlening GKB (wachttijd) en de schijnbaar toenemende kwantiteit aan problematiek van schulden bij inwoners binnen de gemeente Midden-Drenthe.

Het doel van het stellen van onderstaande vragen is om

(a)  mogelijkheden te inventariseren om de schuldhulpverlening binnen een zeer korte termijn tot op het (ten minste) in het contract opgenomen wenselijk niveau van max. 4 weken wachttijd te brengen.

(b)  Dit met behoud van kwaliteit van dienstverlening

(c)  tot het verleden laten behoren van het (incidenteel) teleurstellend resultaat van de GKB m.b.t. de gemeente Midden-Drenthe.

1. Hoeveel tijd bestaat er tussen een aanvraag en daadwerkelijk intake gesprek m.b.t. GKB? Welke termijn bestaat er tussen een positief intakegesprek en daadwerkelijk schuldhulptraject?
  2. Vanaf welk moment (datum, weeknummer o.i.d.) is de contractuele 4-wekentermijn overschreden? Wat is de huidige prognose van reductie van de wachttijd tot maximaal 4 weken?
  3. Is het college op de hoogte gebracht door de GKB m.b.t. de reden(en) dat de wachttijd opgelopen is terwijl al langere tijd naar ons idee redelijkerwijs in te schatten was (en is) dat er een toenemend beroep zou / zal worden gedaan op de GKB? (en zo ja, wat zijn deze redenen?)
  4. Welke clausule is er opgenomen indien de GKB niet aan haar contractuele verplichtingen kan voldoen waarvan heden sprake is?
  5. Hoeveel kosten brengt het op korte termijn met zich mee voor de gemeente Midden-Drenthe om de wachtperiode uiterlijk binnen een maand te reduceren tot maximaal de contractuele 4 weken?
  6. Is er sprake van een hogere bijdrage voor de gemeente MD mbt de GKB per cliënttraject vanwege de “terugdringingkosten” tot vier weken (maximaal) in verhouding tot voorgaande jaren, berekend over het totale kalenderjaar bij een op korte termijn te realiseren financiële impuls?
  7. Is het college in staat en voornemens om (met spoed) een raadsvoorstel voor te bereiden voor de raadsvergadering van april 2012 met de strekking dat gemeentelijke personele- versus financiële middelen ingezet dienen te worden met als doel de wachttijd binnen een maand vanaf het ingediende raadsvoorstel te reduceren tot maximaal 4 weken? (indien niet, verzoek tot aangeven reden)
  8. Wanneer kan de raad een voorstel van het college verwachten m.b.t. beëindiging of voortzetting van het (eind dit kalenderjaar aflopende) contract met de GKB ingaande 2013 inclusief de argumentatie m.b.t. het voorstel?