D66 zorgt voor wrevel bij de raad

banner minimavrijdag 13 mei 2011 22:56

BEILEN – De uitspraak van Harma van der Roest (D66) dat de minima in de toekomst hun koelkast of televisie ook wel op Marktplaats kunnen kopen schoot Gert Jan Bent (CU) en Riet Broekhuizen (PvdA) donderdagavond compleet in het verkeerde keelgat. Met ingang van 1 september moeten de minima de gang naar het gemeentehuis maken voor de aanvraag van bijzondere bijstand indien bijvoorbeeld hun koelkast of tv stuk gaat.

Duidelijk geïrriteerd greep Bent naar zijn microfoon toen Van der Roest haar uitspraak deed. Hij noemde deze opmerking ‘denigrerend’ en Broekhuizen sprak van ‘een schande’. Handen af van het Armoedebeleid, dat was de boodschap van Riet Broekhuizen van de PvdA. Veel andere fracties hadden overigens ook vragen over de op handen zijnde veranderingen in Midden-Drenthe op dit gebied. Het Rijk heeft de gemeente op de vingers getikt dat de uitkering voor duurzame gebruiksgoederen een onterechte vorm van bijzondere bijstand betreft.

Dus moet verantwoordelijk wethouder Gerrit van den Bosch de regeling terugdraaien want anders volgen er sancties. Hierop volgde de logische vraag welke sancties, waarop Van der Roest weer de microfoon greep om de suggestie te wekken dat de PvdA willens en wetens de wet zou willen overtreden. Kortom, politiek vuurwerk.
Welke sancties het rijk oplegt aan de gemeente wist de wethouder niet, die toezegde dat uit te zullen zoeken. Duidelijk is dat de gemeente weer terug moet richting oude regeling: de bijzondere bijstand. Dat betekent dat minima individueel bijzondere bijstand kunnen aanvragen en dat die ook individueel beoordeeld moeten worden. In de huidige situatie krijgen minima een vaste jaarlijkse bijdrage voor dergelijke onvoorziene uitgaven van ongeveer 225 euro.

Van der Roest stelt vast dat de raad twee jaar geleden een regeling heeft vastgesteld die onrechtmatig was: ‘Dit is dus geen armoedebeleid maar armoedig beleid!’

Het is bekend dat alle minima lang niet allemaal de stap nemen bijzondere bijstand aanvragen. Voor velen is de gang naar het gemeentehuis een zware en dus blijft die vaak achterwege. Van den Bosch was uiteindelijk ook nog eens onhandig in zijn uitspraak dat de nieuwe regeling met ingang van 1 september geld oplevert. Die opmerking schoot de PvdA eveneens in het verkeerde keelgat, waarop burgemeester Jan Broertjes ingreep. Hij vertelde dat dit punt in het college aan de orde was geweest en dat in de commissie welzijn nog nadere uitleg volgt. Riet Broekhuizen besloot vervolgens richting wethouder: ‘We zullen dit heel kritisch gaan volgen. We vinden dit een groot punt van zorg.’

vrijdag 13 mei, Krant van Midden-Drenthe