Raad accoord met amusementshal

krant van MiddenDrenthevrijdag 01 april 2011 11:51

BEILEN – De raad is akkoord met een amusementshal op Dambroeken te Beilen. Met uitzondering van de ChristenUnie en Gemeentebelangen Midden-Drenthe gaf de rest van de politieke fracties groen licht aan dit initiatief.

Een projectontwikkelaar wil op de Dambroeken een uitgaanscentrum realiseren in een gebied dat nog in ontwikkeling is. Het verlenen van medewerking leidt volgens het college tot een opwaardering van het bestaande gebied en is dus wenselijk. De ChristenUnie en Gemeentebelangen dachten daar donderdag anders over.
Jannes Kerssies: ‘ Dit willen we niet, dit heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het dorp Beilen. Stel de plaats Beilen en de gemeente Midden-Drenthe niet bloot aan de gevaren!’

Bent van de ChristenUnie ging in op het risico van het gokken en waarschuwde óók: ‘Gooi de naam van Beilen niet te grabbel!’ Hij noemde de amusementshal steeds ‘gokhal’ en vergeleek de Drentse Hooglanden met de Drentse goklanden.

Burgemeester Jan Broertjes probeerde e.e.a. in perspectief te zien: ‘Groningen is een studentenstad en staat ook niet bekend als gokstad. ‘ Bovendien wees Broertjes er op dat in deze gelegenheid geen alcohol geschonken mag worden. Iemand die teveel gedronken heeft en naar binnen wil zal de toegang geweigerd worden. Hierop wordt het personeel volgens Broertjes getraind.

Daarnaast vond hij niet dat de naam van Beilen te grabbel gegooid wordt met de komst van een dergelijke amusementshal: ‘In onze ogen is het een verrijking.’ Ook wees Broertjes er fijntjes op dat het hier een A locatie betreft en dat investeerders niet massaal aan de deur staan te kloppen. Derhalve adviseerde Broertjes deze kans met beide handen aan te pakken, hetgeen gebeurde.

De nieuwe amusementshal is slechts toegankelijk voor personen vanaf 21 jaar die zich bij binnenkomst moeten identificeren, er zal redelijkerwijs maatregelen genomen worden om overmatig gokgedrag te voorkomen en er mag geen alcohol en drugs gebruikt worden.