Met alle inwoners de Vamberg op

Vamberg.jpgwoensdag 30 september 2020 20:02

We starten weer zoals gebruikelijk, na het zomerreces, in september met het raadswerk. Na een periode van “rust” als het gaat om vergaderingen en bijeenkomsten. Dat betekent niet dat we niks te doen hebben, geheel niet. We komen dan wel niet of amper bij elkaar om de raadstafel. Het raadswerk gaat toch wel door. Oké niet op vol vermogen maar er gebeurt altijd wel wat in onze gemeente wat aandacht of belangstelling vraagt.

Neem nou de maatregelen t.a.v. Covid-19 of anders gezegd Corona. Gelukkig minder ingrijpend als in andere delen van ons land en de wereld maar dit virus gaat ook in Drenthe rond.  Maar minder dan elders. En jawel dat heeft ook gevolgen voor ondernemers zoals in de recreatie en toerisme. Veel van de campings etc. in Drenthe hadden het druk. Dat betekent extra opletten voor eenieder incl. de handhavers en mensen die hier mee bezig zijn. Want er is veel gebruik gemaakt van wat wij te bieden hebben in onze fietsprovincie. Zelfs de profrenners waren een paar dagen in beeld, tijdens het NK wielrennen.

Dat brengt mij op het volgende:

We hadden onder meer een bijeenkomst over de haperende Digitale infra, binnen onze gemeente. Dit werd op een bijeenkomst vergeleken met wielrennen. Met zijn allen een rondje Drenthe de Vamberg op, maar als peloton en iedereen wil in de voorste gelederen. Dat gaat niet lukken het pad omhoog is te smal en te gevaarlijk. Maar voorin rijden daar gaat het om, achterin is niet spannend voor niemand niet. Misschien een enkeling die graag wil trappen en zwoegen. Dus moeten we zien als gemeente weer voorin te komen, zoals 10 jaar terug, toen andere gemeentes bij ons kwamen kijken hoe Midden-Drenthe dit geregeld had.

Wij fietsen straks weer vooraan in de kopgroep, maar hoe kunnen we zorgen dat we voorin te vinden zijn en te blijven, en niet over 10 jaar weer achteraan bungelen. De fiets waar we op fietsten 10 jaar terug die hebben we niet meer. Kijk, 10 jaar geleden hadden we nog niet eens van een iPad gehoord; toen wisten we niet wat een iPad was. Nu hebben peuters in de kinderopvang al een iPad.

De uitdaging is dan ook voor onze gemeente om weer een mooi resultaat te kunnen halen. Door mee te rijden in de kopgroep en dat te kunnen blijven doen. Belangrijke gegeven is erbij te blijven, dat is een opgaaf. We hopen als ChristenUnie op een werkbaar systeem, waar ook de inwoner profijt van gaat krijgen. Minder zoeken, makkelijk digitaal voor iedereen die de gemeente en het ambtelijke apparaat nodig heeft en bij vragen of diensten wat de inwoner via zijn tablet of Smartphone eenvoudig van huis uit kan regelen. Zodat zoveel mogelijk inwoners meekomen en de digitale berg beklimmen.

Henk Heideveld, fractievoorzitter ChristenUnie Midden-Drenthe