Algemene beschouwing begroting 2020

Henk hoofd wit Rdonderdag 07 november 2019 19:00

Algemene beschouwing ChristenUnie begroting Midden-Drenthe 2020.

Door: Henk Heideveld, fractievoorzitter.

Geachte raadsleden, college, aanwezigen op de publieke tribune en vertegenwoordigers van de pers en mensen thuis.

De algemene beschouwingen vinden plaats in een periode van stevige politieke dynamiek.

Betogingen van onze agrarische inwoners op o.a. het Malieveld, bouwondernemers die ‘op slot staan’ vanwege bouwstops, en bijvoorbeeld de onzekere gevolgen van een mogelijke Brexit.

Maar ook zijn er de nodige rampen in de wereld. Zo ook op de Molukken waar familieleden van onze Molukse inwoners lijden onder de gevolgen van de natuurramp die daar heeft plaats gevonden. Helaas dit lijkt nu een vergeten ramp, maar voor onze Molukse inwoners bepaald niet. College u gaf afgelopen donderdag 31 okt. aan geen bijdrage beschikbaar te willen stellen. Daarom voorzitter komen wij dan ook met een motie, Noodhulp Molukken.

Voorzitter graag willen het volgende ook onder de aandacht brengen het betreft onze jeugd. We hebben zorgen als ChristenUnie, het gaat om het volgende: we kennen de gevaren van drugs en andere verslavende middelen. Maar er is ook het lachgas, niet echt verslavend en legaal, maar wel gevaarlijk is het gebruik van dit gas. Jongeren en jongvolwassenen gebruiken steeds vaker lachgas. Het zorgt voor een roes en is gemakkelijk en legaal te krijgen. Het is goed om te weten dat jongeren het niet alleen gebruiken bij het uitgaan. Dat doen ze ook op straat, school en thuisfeesten. Jongeren zien het niet als een drug omdat ze het gewoon kunnen kopen. Maar het gebruiken van lachgas is niet zonder gevaar. Daarom voorzitter gaan we een motie indienen om handel en gebruik hiervan indien mogelijk te beperken. Want lachgas is geen lachertje.

Voorzitter dan nu de begroting.

Vele gemeenten hebben grote financiële tekorten die zwaar drukken op de begrotingen. Maar gelukkg niet in Midden-Drenthe waar de financiële boekhouding goed op orde is. Een gevolg van de behoedzame koers in de afgelopen jaren die nu door het college wordt voortgezet. Een compliment is in deze zeker op z’n plaats.

Zijn er dan geen financiële onzekerheden? O, jazeker wel. Ook in Midden-Drenthe is er de nodige zorg over de financiële vraagstukken rondom de jeugdzorg en de WMO. Meer dan de financiële zorg is er ook de vraag of de jeugd de juiste hulp ontvangt en of deze hulp effectief is. Vraagstukken die ook spelen op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning aan volwassenen in onze gemeente die dit nodig hebben.

Op deze plaats willen we ook noemen het financiële risico rondom de aanbesteding van de nieuwe school voor voortgezet onderwijs. Gaat dat binnen het beoogde budget lukken en wordt er niet onnodig beknibbeld op de kwaliteit van de huisvestiging voor onze jeugd? Wij hopen dat het college gaat voor een kwalitatief goede en duurzame huisvesting en hopen dat ze niet zal gaan voor goedkope bouwkundige oplossingen.

De plannen zoals het college in de concept begroting voorstelt hebben in algemene zin onze goedkeuring. Zowel op het gebied van investeren in de sociale voorzieningen voor inwoners en blijven investeren in bijvoorbeeld goed wegenonderhoud dragen wij een warm hart toe. Wel merken wij op dat het aantal initiatiefvoorstellen vanuit het college wel achter blijven.

Want er staan toch wel wat plannen in de drup, ons  advies  (zet wensen om in plannen)

plannen voor o.a. een dorpshuis in Smilde, voor de vele vakantieparken waar permanent wordt gewoond, (pilots vragen om vervolg; geef de bewoners de mogelijkheid om met plannen te komen) dan de Esweg in Beilen die nog steeds niet wordt aangepakt (is het zo moeilijk om een bestek en plan van aanpak te schrijven voor een nieuwe weg?)

of het pad naar de veenbrug waar al meerdere jaren over wordt gesproken tussen Smilde en de gemeente (laat de historische vereniging en CRAS niet in hun hemd staan na diverse gesprekken met de gemeente: toon ook hier uw daadkracht en betrouwbaarheid)

Zaken die wel vragen om inzet en ambitie er is werk aan de winkel!

Voorzitter: Nog twee punten willen we speciaal onder de aandacht brengen

Ten eerste gaat het om de ambitie rondom duurzaamheid. Vele initiatieven wachten op besluiten door het college en de raad. Vele energieprojecten kunnen worden opgestart maar er gebeurt ons inziens niet genoeg College, de argumenten van te weinig capaciteit op het net, en verdeeldheid onder de inwoners zijn té gemakkelijk om niet meer initiatieven van de grond te krijgen! Prima om een regionale energie strategie af te stemmen met onze inwoners maar neem daarnaast ook zelf initiatief!

De twee zonneparken Leemdijk en De Lotten vragen om een vervolg! Laat inwoners écht meepraten door concrete plannen aan hen voor te leggen en leg de lege zandwinplas van Beugel gewoon voor een deel vol met drijvende zonnepanelen. Niemand die daar last van heeft! Wij vragen u lef te tonen door met inwoners over concrete plannen te spreken en durf te besluiten over plannen die onze inwoners geen schade berokkenen.

Een tweede punt gaat om een toekomstig verkeersknelpunt in onze gemeente: het ontsluiten van Lievingerveld het doortrekken van de Domoweg of anders gezegd de randweg, langs Beilen bij de wijk Nachtegaal. Met het bouwen van de nieuwe wijk ontstaat er een grote druk op de spoorwegovergang-Oosterstraat en Lieving. Om maar niet te spreken over de druk op het stationsgebied en de parkeerproblematiek. Voorzitter, wij voorzien in de nabije toekomst met de nieuwbouwwijk een onwenselijke verkeerssituatie die vraagt om een visie op de toekomst van dit gebied. Hoe combineren we de randweg of Domoweg langs Nachtegaal, het Lievingerveld als woonwijk en het station tot een duurzaam, toekomstbestendig infrastructurele parel van onze gemeente. Wij vragen daarom het college om met plannen te komen hoe dit gebied, spoorwegovergang en een randweg op te pakken en met voorstellen te komen richting de inwoners en vervolgens de raad.

Niet in de motie opgenomen maar wellicht kunt u college, direct plannen rondom een parkeerplaats t.b.v. het station in de tip van Lieving meenemen.

Voorzitter, wij zullen komen met een motie om het college te verzoeken dit punt met voortvarendheid op te pakken nu het nog niet te laat is.

Voorzitter, afrondend hopen wij dat er niet meer zoveel budgetten moeten worden doorgeschoven vanwege niet gerealiseerde ambities van de raad. We hopen daarbij dat het komende begrotingsjaar vanuit het college nieuwe plannen zullen worden geagendeerd die het wonen en leven in onze mooie gemeente voor onze inwoners nog plezieriger en duurzamer maakt. Onze inwoners verdienen dit en wij gunnen hen dat ook.

Wij wensen het college en de collega’s in dit huis Gods onmisbare zegen toe bij haar werkzaamheden voor onze mooie gemeente.

Ik dank u wel.