Eerste termijn algemene beschouwingen 2020

Eerste termijn algemene beschouwingen
ChristenUnie Midden-Drenthe 2020.

Door: Henk Heideveld, fractievoorzitter

Voorzitter, raad, college en aanwezigen op de publieke tribune of meekijkend via het internet, graag willen wij als CU Midden-Drenthe het college een richting meegeven bij het opstellen van de begroting voor 2020.

Een begroting die in het teken staat van enerzijds de gevolgen van economisch goede tijden. Anderzijds zijn er de nodige risico’s die op ons af komen. We denken daarbij aan de kosten in het sociale domein, tegenvallende inkomsten vanuit het rijk en bijvoorbeeld de te verwachten kosten voor renovatie van diverse schoolgebouwen en sporthallen in Midden-Drenthe. Kosten die naar onze mening vragen om een behoudend financieel beleid binnen deze gemeente.

Waar wij zeker aandacht voor willen vragen in onze beschouwingen is allereerst uw verantwoordelijkheid wanneer het gaat om het zorgen voor een leefbare toekomst voor de generatie na ons.

Fossiele brandstoffen raken op, innovatieve ontwikkelingen volgen elkaar dan ook in rap tempo op. En dat tempo lijkt men niet bij te kunnen houden...

Voorzitter, het is daarom beslist geen gemakkelijke opgave maar wij verwachten van het college dat zij actief de dialoog opzoeken met de inwoners over hoe we gezamenlijk de energie transformatie gaan realiseren.

En, zoals ook tijdens de vorige raadsvergadering door de fracties van de PvdA en GroenLinks is aangegeven, vinden wij het ronduit teleurstellend dat dit college na meer dan 1jaar in functie, de raad niet kan informeren over welke maatregelen mogelijk zijn om duurzaamheid vorm te geven.

Voorzitter, veel te laat! Want; Wanneer deze visie gestalte gaat krijgen is dit college twee jaar verder.

Wethouder, college, neem de regie en kom met stevige voorstellen op het gebied van de duurzaamheid-visie!

Dat geldt ook voor het scheiden van afval. De raad heeft haar ambitie uitgesproken om de hoeveelheid restafval sterk te verminderen door afval te scheiden. De eerste resultaten waren veelbelovend.

Aan het college is de taak om dit beleid tot een duurzaam succes te maken. We merken echter weinig van uw stimulerende rol bij het scheiden van afval en het optreden bij fout gedrag door inwoners die onjuist het afval scheiden of weigeren dit te doen.

Kijk naar andere gemeenten, afval scheiden kan prima, maar dat vraagt wel om ambitie en doorzettingsvermogen. U bestempelt uzelf als een duurzaam college, grijp uw kans! Want we hebben een opdracht om in 2020 tot maximaal 100 kg grijs restafval per inwoner te komen. Ik hoef nu niet aan te geven dat 2020 over 5 maand al is....

Voorzitter, we willen op deze plaats aandacht vragen voor de samenwerking tussen de gemeente en de plaatselijke verenigingen. Waar het om gaat is de wijze hoe u het bestuur van de dorpsraad Hooghalen naar onze mening klem heeft gezet tussen het dorp en de gemeente.

U heeft de wens om een stuk grond bij Hooghalen, dat in bezit is van de gemeente, te verhuren. Een prima idee. Maar wat vervolgens gebeurt is dat u het bestuur van de dorpsraad vraagt om zich hierover uit te spreken.

En dat is naar onze mening onjuist gebruik maken van een dorpsraad. Een voorbeeld: een particulier wil graag op een terrein dat in zijn bezit is, aan een bedrijf datzelfde terrein verhuren om daar een schietterrein te ontwikkelen. En stel dat u daar op zich niet afwijzend tegenover staat.

Dan zult u, denken wij, niet adviseren om te vragen of de dorpsraad daar voor of tegen is! U zult als eigenaar met de omwonenden in overleg gaan om draagvlak te organiseren.

Stel, u heeft zelf een voormalig AZC terrein in uw bezit en wilt dit verhuren aan een bedrijf als air-soft. Dan zou je denken dat niet de dorpsraad wordt gevraagd wat zij daarvan vinden.

Als eigenaar van een dergelijk terrein heb je de verantwoordelijkheid om ZELF draagvlak te zoeken in het dorp en deze, al dan niet te krijgen. Daar zijn naar onze mening dorpsraden niet voor.

Een excuus naar de dorpsraad, die nu klem zit tussen het dorp en de gemeente, lijkt ons dan ook op haar plaats.

Voorzitter, wij willen het college een compliment maken voor haar doorzettingsvermogen om nieuwbouwplan Lievingerveld als nieuwe woonwijk mogelijk te maken. Mooi en fantastisch dat hier een duurzame woonwijk komt met bewonersparticipatie als belangrijk kenmerk.

Maar...regeren is vooruit zien. Mede door de komst van deze wijk wordt de spoorwegovergang vlak bij het station waarschijnlijk nog meer belast. Ook nu al een lastig knelpunt in de route van o.a. de A28 Beilen via de Torenlaan richting het oostelijk deel van onze gemeente. Wat ons, en ook andere fracties, daarbij opvalt is dat het parkeerterrein nabij het station meer dan vol is.

Mooi dat zoveel reizigers met het openbaar vervoer gaan. Maar dan moet dat wel mogelijk zijn. Daarnaast merken wij dat de DOMO als belangrijke werkgever in onze gemeente met o.a. haar vrachtverkeer en drukke bedrijvigheid erg dichtbij het stationsgebied is gesitueerd.

Wij pleiten ervoor dat er vanuit de gemeente het initiatief wordt opgepakt om deze drie zaken in samenhang om te zetten naar een stevig plan. Hoe wenselijk is het om de zogeheten Domoweg door te trekken onder het spoor door tot in ieder geval aan de wijk Lievingerveld, om dan ook aan de oostzijde van het station op gemeentelijke grond welke onder de naam bekend staande als de, “tip van Daling” parkeervoorzieningen aan te leggen voor de treinreizigers of zelfs een nieuw station, om zo het stationsgebied als openbaar vervoersknooppunt een echte kwaliteitsimpuls te geven.

Goede parkeergelegenheid, samen met een goede ontsluiting van Lievingerveld door een tunnel onder het spoor door aan te leggen, de rotonde met afslag ligt er immers al, zorgt voor een aantrekkelijk stationsgebied en een goede ontsluiting van deze wijk, Nagtegael en Westerbork.

Voorzitter, een dergelijk plan, of zo uw wilt, deze “toekomstvisie” gaat geld kosten maar regeren is vooruitzien en wij zien in de toekomst de noodzaak van een randweg en totaal nieuw ingericht station en stationsgebied. Wij zien uit naar uw initiatief en uw visie in deze.

Tot slot willen wij de waardering uitspreken richting het college dat zij zich wil inspannen om een toekomstvisie voor de gemeente te ontwikkelen. Onze nadrukkelijke wens is dat dit vanaf nu samen met de inwoners wordt voorbereid en uitgevoerd. Een visie vóór onze inwoners, mét onze inwoners, gewoon zoals wij dat al jaren, willen en blijven doen! Dat verdienen onze inwoners en hun mening doet ertoe!

Wij wensen u daar alle succes bij en Gods onmisbare zegen.

Dank u wel.