ChristenUnie Midden-Drenthe bezoekt Kamp Westerbork

Kamp Westerborkzaterdag 23 september 2017 22:31

De fractie van de ChristenUnie Midden-Drenthe heeft een bezoek gebracht aan het Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Dit bezoek was een logisch gevolg op de gemeenteraadsvergadering van 6 juli, waarin de fractie aandacht vroeg voor het Kamp en het bijbehorende Herinneringscentrum.

Afgelopen donderdag (21 september) werd de fractie ontvangen door Dirk Mulder en Inge Derks van het Herinneringscentrum. In een ontspannen sfeer praatten zij de aanwezigen bij over de groei die het centrum de afgelopen 10 jaar heeft doorgemaakt, met meer exposities, meer vrijwilligers en meer vast personeel. Ook de  belangrijke plaats die het kamp heeft tijdens de 4 mei viering en de plannen voor de toekomst kwamen aan bod. Hierbij was volop gelegenheid om vragen te stellen.

Dit bezoek heeft de fractie gesterkt in haar voornemen om blijvend aandacht en ondersteuning te vragen voor Kamp Westerbork. "Deze bekende Midden-Drentse plek neemt een belangrijke plaats in, zowel in de plaatselijke als in de Nederlandse geschiedenis. Wat hier in en om de oorlogsjaren is gebeurd, verdient een blijvende plek in onze herinnering. Om de verschrikkelijke dingen te gedenken die er toen gebeurd zijn, maar ook om hier belangrijke lessen uit te trekken voor vandaag en morgen,"  aldus ChristenUnieraadslid Ageet van Dijken. Het bezoek werd dan ook afgesloten met de toezegging om elkaar ook in de toekomst te blijven opzoeken, om dit belangrijke werk mogelijk te maken.