ChristenUnie Midden-Drenthe stelt vragen over de toekomst van Oranje

Plaatsnaambord Oranjedonderdag 18 mei 2017 19:52

Vanaf volgende maand zullen er geen asielzoekers meer zijn in het Asielzoekerscentrum (AZC) in Oranje. Dat is een paar maanden eerder dan de datum die eerst in beeld was: oktober 2017. Met het oog op de sluiting stromen al enige tijd geen nieuwe asielzoekers meer in op de locatie. Nu het einde van de bestaande situatie in zicht komt en er een nieuwe situatie ontstaat, maakt de ChristenUnie Midden-Drenthe zich zorgen: hoe moet het nu verder met deze mooie locatie? Hoe gaan we om met de nieuwe situatie en de onzekerheid die dit met zich meebrengt voor de bewoners van Oranje?

Langzaam verandert de situatie in Oranje en loop het AZC leeg. Nieuwe bewoners komen er al een tijdje niet meer bij, terwijl bestaande bewoners vertrekken naar een zelfstandige woning of een andere opvangplek. Zodra de laatste asielzoekers zijn vertrokken, heeft het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) nog enige tijd nodig om de locatie volgens afspraak achter te laten. Zolang deze werkzaamheden aan de gang zijn, zal de locatie ook nog beveiligd worden door het COA. Maar wat gebeurt daarna?

"Stilstand is achteruitgang. Dat geldt zeker voor een recreatiepark als Speelstad Oranje. Het zou mooi zijn voor de inwoners van Oranje en voor de hele gemeente als er weer een passende invulling komt voor het park," aldus CU-fractievoorzitter Henk Heideveld. "Die nieuwe invulling is natuurlijk in de eerste plaats aan de eigenaar van het park. Toch vinden we het belangrijk om als gemeenteraad en college met hem in gesprek te gaan, om dit proces zo goed mogelijk te begeleiden en achteruitgang van de locatie tegen te gaan.

Om dit gesprek op gang te helpen, heeft de ChristenUniefractie een aantal vragen gesteld aan het college:

1. Hoe gaat het verder met het park nadat het COA vertrekt als huurder?
  2. Heeft het college regelmatig overleg met de eigenaar van het park over nieuwe plannen en ontwikkelingen?
  3. Kan de regiegroep Oranje voorlopig in functie blijven, totdat er meer duidelijkheid over de toekomst van het park is?
  4. Houden de inwoners van Oranje nu de extra telefoon- en internetnetwerkfaciliteiten?

Door het stellen van deze vragen hoopt de ChristenUnie Midden-Drenthe dat er meer duidelijkheid komt voor alle betrokken partijen, zodat op een goede manier vorm kan worden gegeven aan deze belangrijke verandering voor Oranje.