Geen Stroomdal

Lievingerveld fotodinsdag 07 februari 2017 07:36

Lievingerveld, dat is de nieuwe naam voor de ontwikkeling in Beilen-Oost. Een mooie naam, die na allerlei wikken en wegen uit een prijsvraag voortkwam. Als ChristenUnie hebben we wel geroepen om het Geen Stroomdal te noemen. Een grapje natuurlijk, maar wel een grap bedoeld als stimulans.

Deze grap sluit nauw aan bij een andere opmerking die ik ooit eens maakte: elk huis zonder buis. Een opmerking die de lat hoog legt. Want het is wel een opgave om te bouwen zonder aan- en afvoerbuizen! Toch denk ik dat het goed is om de lat zo hoog te leggen. Bouwen in Lievingerveld moet niet zomaar een huis welstandsvrij bouwen zijn. Nee, het is meer, veel meer. De uitdaging zit 'm hier juist in het ontbreken van infrastructuur. Als we dit kunnen realiseren, dan hebben we als gemeente een duurzame wijk met aantrekkingskracht. Misschien niet voor iedereen, maar wel juist voor de mensen die de lat hoog kunnen en willen leggen. Die vorm willen geven aan het wonen en welzijn van de toekomst, zowel voor de grote als de kleine beurs.

Want we weten allemaal dat er iets moet gebeuren op dit vlak. De fossiele brandstof die we nu gebruiken is eindig. De gevolgen van geen gas of olie meer zijn niet te overzien. Ik kan het niet in één zin samenvatten, maar u heeft het beeld ongetwijfeld zelf voor ogen.

Maar onze gemeente durft het aan om vol in te zetten op een nieuwe toekomst. Dat gaat gepaard met veel reuring. We hebben de afgelopen tijd al veel lof, kritiek, ideeën en enthousiasme voorbij zien komen. Wat dat betreft is dit plan een mooie oefening in noaberschap tussen gemeente en inwoners en tussen inwoners onderling. Laten we die oefening met beide handen aanpakken en elkaar helpen en versterken bij de ontwikkeling van dit plan: een nieuwe wijk, tegen het station aan. Ook dat is trouwens uniek: Beilen is het enige dorp in Drenthe met een station waar de trein ook echt stopt. Ik vind het een prachtige combinatie: een duurzame wijk, met duurzaam vervoer vlak naast de deur. Een mooie plek om duurzaam te wonen, te reizen en te werken. Een wijk van de toekomst. Een wijk ook op een mooie plek. Wie zou daar niet willen wonen? Ik ga in ieder geval mijn best doen om daar een plekje te krijgen! Wie wil met me mee?

Henk Heideveld, fractievoorzitter ChristenUnie Midden-Drenthe