Duurzaamheid: van modewoord naar werkwoord

Gert Jan Blog fotodinsdag 06 december 2016 08:34

Door: Gert Jan Bent, ChristenUnie wethouder in Midden-Drenthe.

Er heeft een kentering plaats gevonden van duurzaamheid als modewoord naar duurzaamheid als maatschappelijke opgave. En dat betekent dat de overheid samen met de inwoners moet zoeken naar duurzame energieopwekking en nog belangrijker, reductie van het energiegebruik bij huishoudens en bedrijven.

Met de andere Drentse gemeenten, de provincie en tal van organisaties is de 'Drentse Energiedeal' afgesloten. Een ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn als provincie. Een hele opgave, maar helemaal in lijn met de mondiale, Europese en nationale ambities om energieneutraal te worden.

In de maand december 2016 besluit de raad over de nota 'grondgebonden zonnepanelen'. Gezien de positieve adviezen van de fracties tijdens de commissievergadering zal dit beleidsstuk worden vastgesteld.  Hiermee wordt de mogelijkheid geboden om grotere oppervlakten aan zonnepanelen aan te leggen binnen de gemeente.

Maar de ambitie gaat nog verder. Zo is er de opgave om onze inwoners te stimuleren om energie besparende maatregelen te nemen aan hun woning en bedrijfspanden. Een niet eenvoudige opgave, omdat dit kosten met zich meebrengt.

De uitdaging is om landelijke en provinciale subsidies voor verduurzaming van de woningen zó onder de aandacht te brengen van onze inwoners, dat zij bereid zijn om te investeren in het verbeteren van hun woning. Hierdoor zal het woongenot omhoog gaan, terwijl de lasten voor gas en elektriciteit dalen.

(Midden)-Drenthe staat naast de decentralisaties voor nog een grote maatschappelijke opgave: toekomstbestendig energiebeleid vertalen naar concreet handelen door overheid, bedrijfsleven en inwoners. Het college heeft ambitie. En daar hebben wij uw steun hard bij nodig.