Overdekte fietspaden?!

fietspaden Hijkerveld  bannermaandag 18 oktober 2010 20:19

Woensdag hebben we als Commissie Ruimte en Groen o.a. de discussienota behandeld voor recreatie en toerisme wat betreft de buitengebieden. In het komende bestemmingsplan zal dit een plek zal krijgen.  Er staat veel te veranderen. Letterlijk en figuurlijk krijgt de recreatieondernemer  meer ruimte. Daar is deze ondernemer blij mee! Dat konden we horen van de regiomanager van de Recron in Drenthe.

Wat wel  naar voren kwam is de klacht dat er misschien teveel van hetzelfde te beleven valt in onze gemeente, als ook in de provincie. Wij als ChristenUnie snappen dit niet helemaal. Die avond hebben we dit probleem duidelijk proberen te krijgen. Wat wordt er bedoeld met teveel van hetzelfde? Eigenlijk kwam het hier op neer: de ondernemer waar hier over gesproken wordt is de campinghouder. Teveel van hetzelfde wordt er gedacht aan de minicamping in welke vorm dan ook. Nu lijkt het mij zo dat de markt dit zelf wel oplost en als er ergens teveel van is vallen er vanzelf wel wat om.

De Recron denkt dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Volgens mij krijg je een natuurlijke selectie en blijft er kwaliteit over.

Ook zag men graag meer aanbod in dagrecreatie. Tja, dat zal niet meevallen. De ondernemer zal zelf iets moeten gaan bedenken.

De ChristenUnie denkt dat de attractie van Drenthe de natuur is en deels cultuur. Wat willen we nog meer? Een dierenpark? Disneyland, zee of bergen? Onze kracht is waar Drenthe al jaren mensen mee trekt: natuur, rust en ruimte. Ja, maar we hebben graag een  slechtweer attractie erbij… Dat zou kunnen, maar waar moeten we dan aan denken? En wat als het in de zomer mooi weer is? Dan staat deze locatie leeg?

Een topattractie is vaak iets wat veel ruimte en inpassing vraagt. Daarnaast heb je dan ook een topondernemer nodig: wie biedt zich aan? Heel veel toeristen komen graag in onze provincie fietsen. Laten we hier alles aan doen om dit vast te houden en desnoods te versterken. En dat kan juist de ondernemer zelf veel kwaliteit bieden aan deze dagrecreatie.  Maak de prijzen aantrekkelijk. En dan bedoel ik de verhouding tussen kwaliteit en prijs.

Want als het weer slecht is komen ze niet fietsen of wandelen.

Een strandpaviljoenbeheerder weet: bij slecht weer geen klandizie. Ook al bied je zoveel extra’s als folders en verwarmde terrassen.  Want bij slecht weer zijn er gewoon te weinig mensen om wat dan ook te ondernemen.

Of moeten we gaan denken aan overdekte fietspaden?

Fietsen over het Hijkerveld

Henk Heideveld