Voorbij

Dwingelderveld 1donderdag 16 september 2010 15:49

Vakantie voorbij, er is zelfs een keer een lied over geschreven.  Ook wij als ChristenUnie pakken de draad weer op. Het lijkt wel of er niets gebeurd is de afgelopen zomermaanden, maar niets is wat het lijkt, ook dit niet.

Er is wel degelijk wat gebeurd. Het  vergaderwerk ligt stil, maar achter de schermen gaan we door en dat is niet direct zichtbaar. Diverse e-mailberichten blijven komen van het gemeentehuis, excursies en ander ontmoetingen. Als kleine fractie kun je daar aardig druk mee zijn maar ook zeer leerzaam en verhelderend.

Onlangs was ik op zo’n excursie op ‘ons’ NP Dwingelderveld (NP is Nationaal Park).

Beste Drentenaren en anderen  buiten de provincie,  ik was vaker op het Dwingelderveld geweest maar als raad troffen wij het bijzonder!

Ten eerste het tijdtip: zo rond 18.00 uur, mooi strijklicht.

Ten tweede: het weer  niet te warm, zonnig en dus droog.

Ten derde: de hele raad en aanverwanten op de fiets, deskundigen om ons de weg te wijzen door de bomen in het bos. Mijn raadscollega’s  en ik hebben genoten.  Maar dat niet alleen, we waren er voor een uitleg over de nieuwe plannen voor dit park. Het gaat behoorlijk op de schop waarbij behoud en herstel  voorop staan in de plannen.

In het kort: water in het gebied en ontsluiting naar het gebied Terhorsterzand middels een wildwissel of Ecodukt en een geluidswal van 5 km lengte zodat de A28 wat minder hinderlijk is in dit gebied.

Er wordt binnenkort gestart met de werkzaamheden, mits er niet ernstige bezwaren binnenkomen. Dit kan nog wel eens lastig zijn/worden. Men heeft te maken met 3 gemeenten die grenzen aan dit gebied en er moeten heel wat bestemmingsplannen worden aangepast. Maar  er is hoop op een snelle afdoening. Aan ons als ChristenUnie zal het niet liggen. Het gebied is mooi en rijk aan natuur  en zal nog meer in balans komen. Het krijgt aansluiting met de Natura 200 gebieden aan de ander zijde van de A28. Ik weet het: onze voorouders hebben met bloed, zweet en tranen dit gebied ontworsteld aan de woeste natuur en nu maken we dit ongedaan. Dat roept misschien wel emotie op, maar eigenlijk was er toen de noodzaak voor. Nu willen we graag dit weer herstellen. Er gaat veel voorbij in ons korte leven, maar wat is voorbij? Als iets niet terug komt.

Laten we daar maar eens goed over nadenken.  Landbouw voorbij in Drenthe? Nee niet voorbij maar anders. Landbouwgronden op het Dwingelderveld voorbij? Ik weet het niet, nu wel even, maar we krijgen weer ander tijden. Dus ook deze tijd gaat voorbij.

Henk Heideveld