Kidscasa doet de kwaliteit van de Raad geen goed

Nassaukade Beilendonderdag 08 juli 2010 20:44

Met de start van een nieuwe raad doet zich een politiek thema voor dat de gemoederen sterk bezig houdt: kinderopvang aan de Nassaukade in Beilen. Wat op het eerste oog een onschuldig overleg leek tussen een particuliere instelling en het college blijkt een politiek thema ten top te worden. En waarom? U mag het zeggen!

Inzet is de vraag in hoeverre het bestemmingsplan al dan niet kinderopvang toelaat: het College en de Commissie van Bezwaar stellen van niet. Kidscasa is van mening dat dit wel binnen het bestemmingsplan past: een juridische kwestie dus.

Afgelopen donderdag hebben enkele niet-coalitiepartijen voorgesteld om het bestemmingsplan zó te wijzigen dat er alsnog kinderopvang mogelijk is. Groen Links stelde zelfs voor om bij nieuwbouw de extra kosten voor rekening van de gemeente te brengen. Ondernemersrisico zou daarmee tot een minimum beperkt blijven. Koop een pand in de gemeente, vraag de politiek om bestemmingsplanwijziging en laat de extra kosten voor de gemeente zijn: politiek onverantwoord naar mijn mening. Maar mijn grootste zorg is de toon in het debat. Prima om met elkaar te discussiëren en daarbij van mening te verschillen. Maar de wijze waarop vragen aan het college worden gesteld zijn suggestief dan wel letterlijk in de bijlagen terug te vinden. Het geeft een beeld van onvolledige voorbereiding en stemmingmakerij.

En dan de kinderopvang. Is deze discussie nu in het voordeel van Kidscasa of de gemeente geweest? Ik denk van niet. Wij vinden het jammer dat er geen overeenstemming gekomen is tussen  beide partijen. Hoe jammer ook: soms moet de rechter een oordeel geven over de stand van zaken. Indien de gemeente in haar stelligheid alsnog ongelijk krijgt, ja, dan zijn de rapen zuur. Maar nu past ons terughoudendheid evenals, naar mijn mening, voor de overige politieke partijen.

Gert Jan Bent