VVD en ChristenUnie: dit jaar geurverordening maken

varkenssnuitwoensdag 17 februari 2010 08:05

De fracties van de VVD en de ChristenUnie in de gemeente Midden-Drenthe willen dat er nog dit jaar een geurverordening op de tafel van de gemeenteraad ligt. Na twee jaar wachten op een voorstel zijn deze partijen het beu. Daarom zal een gezamenlijke motie door deze partijen worden ingediend.

In een geurverordening staat hoeveel geurhinder acceptabel is. Dat regelt de gemeente op basis van de Wet geurhinder en veehouderij. Het is heel belangrijk voor veehouders en hun buren. De gemeente kan zo regie houden op ruimtelijke ontwikkeling. De veehouderijsector is gebaat bij deze duidelijkheid. Er zijn immers al zoveel belemmeringen voor bedrijven. En beide partijen vinden dat er ruimte moet zijn voor ondernemerschap. Dat kan door regie en ordening door de gemeente. Want andersom kan een veehouderij ook een belemmering zijn door geurhinder.

Regeren is vooruitzien. Knelpunten bij de leefbaarheid, de gebiedsontwikkeling en de mogelijkheden voor de bedrijfsvoering van veehouders moeten we vóór zijn. VVD en ChristenUnie vinden het niet verantwoord het opstellen van een geurverordening nog langer uit te stellen.

Archief > 2010 > februari